tiistai 6. elokuuta 2013

appdeittii

Tjenis penis!

Nu har jag varit på min 3 veckors semester, ack var skönt det var. Har gjort typ ingenting. Varit mestadels på lande och tänkt och gjort noll. Sovit kanske för det mesta? För två veckor sedan var jag i Paris och njöt av den vackra staden. Nu återstår det en vecka semester i september och sedan börjar den tråkiga delen i året -hösten och den evigt långa och mörka vintern.
Jag har inte tagit så mycket bilder från Finland under min semestertid, men fotade en del i Paris. Här kommer nu lite fotoöverdos.

 
 
Första kvällen när vi landade till Orly, tog vi taxin till vårt hotell, som låg i Bastille, invid Operan. Vi lastade av väskorna och började leta efter en matbutik (läs: vi skulle på vinuppköp). Till vår stora besvikelse har Frankrike samma lag som Finland, inget alkohol säljs i butikerna efter klockan 21.. Vi fick nöja oss med restaurangmat och vin där.

 
Första dagen, tisdag, gick vi runt i Paris. Här ovan ser ni min syster som ser ut mot Seine.
 
 
 
Här är vi i Palais de Justice eller var det nu Conciergerie? I alla fall var det här fängelse under revolutionen. Här var ca 1200 fångar, bl.a Marie-Antoinette. När man blev fånge här fanns det två utvägar: antingen eller ansågs du oskyldig till brott, eller sedan skyldig till brott, som ledde till dödsdom. Ofast blev det dödsdom.
Nere ser du Marie-Antoinettes cell som har rekonstruerats.





 

Giljotinen.
 
 



 


Måste ta lite bilder på hundar i djurbutiken. Amanda, jag tänkte på Roope när jag såg den där hunden på övre bilden =)

Liknar Jerry...



 
Såg Louvre som var stängt på tisdagar.








En obelisk på Place de la Concorde, där Marie-Antoinette mistade sitt huvud. Obelisken är en gåva av en kung i Egypten. Obelisken är från Luxor.

Den här rondellen har tio filer. Trafiken stod och rörde sig kanske en meter på 5 minuter..


Köpte ett par skor..




 
På kvällen gick vi till Trocadero för att se på Eiffeltornet när solen går ner.

 







På torsdag tog vi tåget till Versailles.


Versailles är det största palatset i Europa.

 
 
 
Kapellet var Marie-Antoinette och Louis XVI
 
 
Solkungen
 
Solkungens säng
 
Marie-Antoinette med sin familj
 
Spegelsalen som är 73 meter lång.
 

Lite större bakgård...

Kung Louis XVI sovrum



Marie-Antoinettes sovrum.
 
 

Efter en tung och varm dag i Versailles tog jag det lugt och njöt av en Pinot Noir.

Blev vän med Skippy. Han var hemlös med sin husse. Sista dagen i Paris gick jag och köpte mat och vatten samt hundben åt dem.

Hade svårt att välja vilken plånbok jag  ville ha.. Köpte den som är längst ner.

Det var ganska kortfattat om Parisresan.Vi hade superbra och pengar brann det...



Resten av loman henga jag på lande och andades och laddade mig själv. På lördag var vi i Tammela på Hakkapeliitta. Det var ganska gemytligt.

 


Här kommer soldaterna för att dricka sahtia.
 
Aijoo, det blev den 4.8 också. Vår första bröllopsdag. Jag skall få min present i ett senare tillfälle, men vi firade dagen med käk och skumvin på Pirate .





 
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti