torstai 19. joulukuuta 2013

Ratatas lista

Kör med Ratatas "2013 i bild och textbilder"

1. Den bästa resan

Det är naturligtvis Paris som jag reste till i mitten av juli med min syster Susanna och hennes mamma Sirkka. Hela idén om att fara till Paris kom från mig och mina filmer jag hade sett på. För något år sedan kollade jag alla episoder på The Tudors och blev mycket fascinerad över kungahuset i Frankriket och dess historia. Så pass mycket att jag kollade igenom alla 4 säsonger 2 och en halv gång. Lånade en bra bok om Henry VIII och läste mycket om hans regeringstid på nätet. Jonathan Rhys Myers är ju nog het och gör en fantastisk roll.
Efter Tudors kollade jag igen en gång på Marie Antoinette och var imponerad över att filmen delvis inspelad i Versailles. Jag har besökt Versailles för 10 år sedan och ville nu se slottet "med andra ögon". Ringde en kväll till min ex-halvmamma och frågade om hon följer med till Paris och där började våra planer inför resan.





2. En vinterdag jag minns extra starkt

Det var i januari då de var  konstnären Eero Järnefelts vernissage på Ateneum. Alla familjemedlemmar (han var alltså min morfars morfar) var bjudna på tillställningen, och vissa viktiga kulturmänniskor. Vi satt och lyssnade på föreläsning om Järnefelt och vår kulturminister Paavo Arhinmäki satt på samma rad som jag, 4 bänkar i från mig. Under den där knappa timmes föreläsning somnade Arhinmäki ett par gånger. Tyckte det var respektlös. Som kulturminister slumra till på Finlands finaste konstmuseum där många finländska nationalkonstnärers tavlor hänger.


Efter utställningen bjöds vi på middag på Ateneum och det var härligt gott käk.




3. En person jag spenderade mycket tid med

Min man såklart. Vi gör allt tillsammans. Det känns tomt när vi är på samma fester eller middagar ihop. Men jag njuter av ensamheten hemma.
Skulle dock villa spendera mera tid med denna finis.


4. Ett extra fint matminne

Det var vår tackmiddag till mina brudfrämmor och mannens bestmen i mars.






5. En vårdag jag minns extra starkt


Jag har mycket få bilder från våren. Men kan påpeka igen; New Bamboo Center har den bästa kinesiska maten i stan och mycket förmånligt. Här är min syster och bilden är tagen andra gången vi besökte stället.


Registerplåten passar bra på bilmärket



6. En stund för mig själv


Denna stund var i november. Ensam hemma med fotbad, ansiktsmask, rödvin, tända ljus och Sex and the City. Kan det bli mer chill??


7. En outfit jag kände mig snygg i

Min favoritklänning. Här är jag på väg till Sverige och är urlycklig över att ha en större och bättre hytt än en perus  bunkka.


8. Såhär såg min vardag allt som oftast ut

Klockrent!




9. En sommardag jag minns extra starkt

Det finns många, men en fin bild jag kan bjuda på är denna; tagen på landet (juli) på en måndagmorgon klockan 7. Vi hade haft väldigt skönt på tumis (+ hundarna) på landet och bestämde oss att vara över v-slutet på landet. Men eftersom det var så skönt med den finska sommaren, bra sängar (vi har bättre sängar på lande), bastu, bastudricka, naturens ljud ville vi njuta en natt till. 7.30 startade Audin mot Drumsö.




10. En minnesvärd fest

Anninas  & Paolos bröllop i augusti 2013


11. En viktig händelse

Blev färdig från skolan i maj 2012, flyttade till vår nuvarande våning i juni 2012, Gifte mig i aug. 2012,. Blev inte på smällen under 2013, blev inte heller fadder. Så det mest märkliga/viktiga var att jag fick ett nytt jobb på samma firma jag har jobbat i snart 6 år. Ja, och sen att maken blev egenföretagare.



12. Såhär såg mitt hem ut

Mycket få bilder, men lovar att jag nån dag tar er på en rundvandring. Vi (läs: min man) har alltså renoverat allt i vår lägenhet. Nytt kök, spackel, målat, sänkt taket i hallen, rivit tapeter, målat taket, satt laminat, kaklat om i lilla wc:n. Badrummet är orört samt vardagsrummets parkett.

 Vår matsal som är i vardagsrummet. Vardagsrummet är mellan 31-35 kvadrat. Kommer inte helt ihåg.

 Vår side by side. Älskar när det kommer is och iskross samt vatten beroende på vilken knapp man trycker på.


Min fina samling


 Min fina spis från Smeg samt Sarpanevas gryta. Köksskåpen och runkon är från Ikea. Tasona är från Baukkarin.


 Typisk söndagsfrukost hos oss. Älskar att laga fin morgonmål på söndagar och lyxa till det.
 

 Vårt senaste kap är lampan som A piffade till. Bordet lampan står på är ett bridgebord som man kan vika ut till ett spelbord.


Vår nya takkrona i vardagsrummet. Är fortfarande inte säker om jag gillar den...





13. En höstdag jag minns extra starkt

Håkkes begraving i Ekenäs i november. Han är den enda som jag kan kalla halvpappa. Han var med i vår familj i 10 år och betydde mycket för oss alla.



14. Ett ställe jag spenderade mycket tid på under året

På landet. Vi försöker vara där alla v.slut på sommaren. Säsongen börjar på påsken och sista natten brukar vi vara i oktober. I år blev det väl slutet av september.






15. Ett foto som sammanfattar det här året

Elämä on ihanaa. aina välillä...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti