maanantai 6. tammikuuta 2014

5. Det bästa snackset är ju som vi alla vet…

5. Det bästa snackset är ju som vi alla vet…


Jag köper väldigt sällan sött hem. Karkki kommer till detta hem typ 3 ggr i året. Chips lika ofta. Ost kommer dock oftare. Det komiska är att jag var förr ett chokomonster (okej är fortfarande, men bara på jobbet ibland). Jag hade någon gång smakat på lite brie men tyckte inte om det. Sen gick det två-tre år och jag var på min föredettings lande där det serverades ost på kvällen. Tänkte då att "hjälp hur skall jag klara av det här?!". Utan desto värre fördomar mot ost, åt jag det med god aptit och efter den kvällen blev osten mer och mer bekant för mig.
Men sammanfattat; jag älskar att äta ost på höst och vintertid. Det är supermysigt, lite exklusivt och gott! Favoriten är Appenzeller!!!

Efter den kvällen brukade jag och mannen i fråga avnjuta av brie chevré då och då. Fick i något skede enough av chevré och kan i dagens läge inte äta det i någo sammanhang. 
 Minns att jag brukade vara ganska kritisk mot ost i andra sammanhang också. T.ex på pizza. Det skulle vara mycket tunnt lager av ost på pizzan. Idag älskar jag pizza med mycket ost.  Kan faktiskt fortfarande inte äta en smörgås med enbart ost + eventuell gurka/tomat eller dyl. Det bara går inte. Hellre tar jag bort osten och äter brödet med gurkskivan.








Men en annan grej som jag nu anser är en pikku snäki eller dyligt är bruschetta (tog mig år innan jag visste hur man uttalar det rätt). Det är även saltigt men så gott och det finns så många varianter. 






Vi lagade till nyårsmiddagen dessa:



De var supergoda och här har ni receptet.. Detta fungerar riktigt bra som nån slags snack eller förrätt. Vi körde dessa som kaveri med morotssoppan som var förrätten.

1. skär batongen i snäda skivor och lägg dem på plåten.
2. stritta olivolja över batongslaissarna.
3.låt batongen grädda i ugnen ca 7 min på 225 i mina.Ta ut bröden och krossa enligt tycke vitlök på bröden. Om det behövs, så häll lite mera olivolja på bröden.
3.Därefter ska du skära skivor av persikan (vi använda burkpersika) på bröden och sen "ripottelee" du bitar/smulor av roqueford ost (vi satt skivade bitar).
4. sen häller du rinnande honung över bröden (typ likadant som du sku sätta balsamico/dressing på salladen). Grädda i 5 mina.

Det blir supernami!! Jag kan int tåla roquefordost, men klarade av att äta två skivor!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti